Etiketter

tisdag 1 oktober 2013

Jämställdhet mellan könen


Jag valde att undersöka om både kvinnor och män är föräldrarlediga? och om båda är det delar dom då lika på ledigheten då?


Det visade sig att 100% av kvinnorna jag frågade var föräldrarlediga medans endast 60% av männen jag frågade var det. 
Jag frågade även hur länge föräldrarna var hemma med sina barn. Männen jag frågade var max hemma ett halvår medans kvinnorna jag frågade var minst hemma ett år.
Jag tror att detta har mycket med lönen att göra. Kvinnornas lön är tyvärr lite lägre än männens i många yrken. I och med att man tappar en viss procent av lönen när man är föräldrarledig förlorar man mer pengar om man tappar procent av mannens lön än om man tappar procent av kvinnans lön. Det gör nog så att många föräldrar väljer att den med lägst lön är föräldrarledig vilket i många fall är kvinnan. Detta leder ofta till att det är kvinnan som i alla fall tar största delen av föräldrarledigheten. 
Men att kvinnan är hemma mer än mannen när det gäller föräldrarledigheten har nog också med att barnet är mer beroende av mamman att göra. För det är ju så att i början av barnets liv är barnet mycket mer beroende av mamman än vad det är av pappan i och med att det är mamman som ammar till exempel. Så det kan nog också ha en stor inverkan på föräldrarnas val om vem som ska vara hemma och hur länge de ska vara hemma när det gäller föräldrarledighet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar