Etiketter

tisdag 20 november 2012

Robotdagbok 2

Veckans uppdrag var att köra framåt stanna och göra två varv men även att göra en 180 graders sväng.
Så här såg det ut:


När jag gjorde den första övningen ställde jag in att roboten skulle köra framåt i några sekunder för att sedan svänga två varv. Det var enkelt man drar bara in blocket kör. Jag ställde sedan in hur länge roboten skulle köra och att den skulle köra rakt fram. Jag la sedan till ett till kör-block som istället svängde. Istället för sekunder var den inställd på grader. Jag började med att ställa in den på 720 grader i och med att det är två varv. Men i detta programmet är 720 grader bara ett varv så jag dubblade gradantalet till 1400 grader. Jag fick sedan redigera gradantalet lite grann för att få perfekta varv.

När jag gjorde den andra uppgiften var det samma sak där att gradantalet var ungfär dubbelt så mycket i programmet. Så jag ställde in den på 360 grader sen så utgick jag utifrån det.

Tips: I programmet är gradantalet ungefär dubbelt så mycket än vad man tror.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar