Etiketter

torsdag 8 november 2012

Min måltid


Inköpslista:

200g laxfilé 31,60kr
15ml pressad citron 1,50kr
30ml matfett  0,72kr
1 vitlöksklyfta ca 5g 0,295 kr
100ml smulat vitt bröd 2,98kr
50ml hackad persilja 2.4kr
2 tomat ca 200g 6kr
50ml riven ost 2,38kr
1ml salt 0,05kr
1ml peppar 0,29kr
4 potatisar ca 300g 1.95kr

totalt pris 50 kr för 2 pers
1 pers 25 kr

Planering:

  1. Sätt på ugnen på 225 grader
  2. Lägg fisken i en ugnssäker form. Salta och droppa över pressad citron.
  3. Täck formen och ställ den mitt i ugnen i ca 10 minuter
  4. koka upp vattnet till potatisen
  5. skala potatisen, pressa vitlöken, hacka persiljan, riv brödet och riv osten
  6. Lägg ner potatisen i det kokande vattnet.
  7. Värm matfett i en kastrull och tillsätt den pressade vitlöken
  8. Rör ner bröd och persilja
  9. Fördela brödblandningen över fisken
  10. Dela tomaten i två halvor och lägg den bredvid fisken
  11. Strö över salt, peppar och 15ml riven ost
  12. strö över resten av osten på fisken
  13. Gratinera fiskrätten i ugnen tills den fått fin färg i ca 10 min


Ekonomi: Min måltid var inte jätte dyr men inte jätte billig heller lite sådär mittemellan. Måltiden kostade ungefär 25 kr per person men då stod bara laxen för 15 kr. För att få måltiden billigare hade jag kunnat välja någon annan sorts fisk som till exempel torsk. Men nu när jag ville ha lax för att det är min favorit fisk så valde jag att använda mig av fryst lax som jag sedan tinades för att det är mycket billigare än färsk lax.

Miljö: För att måltiden skulle vara så miljövänlig som jag kan så använde jag mig av en vattenkokare när jag kokade vattnet till potatisen. Jag hade även lock på kastrullen så att det inte skulle avdunsta så mycket vatten. Jag tänkte inte på att jag skulle be om ekologiska varor när jag skickade inköpslistan vilket jag borde ha gjort så jag vet inte riktigt om varorna jag arbetade med var ekologiska eller inte. Men för att få en så miljövänlig maträtt som möjligt bör man använda sig av ekologiska varor för att ekologiska varor skadar inte miljön på det sättet. När en vara är ekologisk betyder det att man till exempel inte har använt sig av några besprutnings för att hålla borta småflugorna från frukten när man odlade den. Utan man har istället använt sig av naturliga ämnen som inte är skadliga för miljön. Till exempel bananerna ”besprutar” man istället med vitlök det är inte lika effektivt men det funkar.

Hälsa: Jag tycker att anpassade min måltid bra efter tallriksmodellen jag kunde dock haft lite mer sallad än vad jag hade för att det skulle passa tallriksmodellen ännu bättre. Jag hade lax i min rätt för att det ger kroppen protein så att vi kan bygga muskler men även omega 3. Lax är en väldigt fet fisk men den innehåller bra fetter som kroppen behöver och inte sådant fett som till exempel finns i chips och godis. Kolhydraterna i mitt fall var potatis. Jag valde potatis för att jag tycker att det passar bra till lax smakmässigt. Jag kunde ha valt att endast ha en lite större sallad till laxen för att göra det nyttigare men i och med att både jag och Rose är idrottstjejer och det är just kolhydrater/(fettet) man bränner när man tränar och svettas ut. Om man då inte har några kolhydrater att ta av tar kroppen istället av musklerna. Det är ju såklart inte så att man måste äta kolhydrater i varje måltid för det men om det blir en vana att man inte äter kolhydrater i sina maträtter finns risken att kroppen istället tar av musklerna när man tränar. För att min måltid skulle bli nyttigare hade jag kunnat ha ett grövre bröd som täcke på fisken. Jag hade kunnat stekt brödet och vitlöken i olja istället för flytande margarin.




Jag blev nöjd med min måltid. Jag har tyvärr ingen bild på hur den såg ut men jag tyckte att smakerna passade bra ihop och att jag lagade rätten på ett välorganiserat sätt. 

3 kommentarer:

  1. Du verkar vara medveten om vad som var bra och vad du kan göra bättre till nästa gång. Det är bra att du skrivit om kolhydrater och hur du kunnat göra ifall du inte sportade så mycket. Det är bra att du skrivit om proteinet som finns i laxen. Bra att du har skrivit tips till nästa gång till dig själv.
    Du kunde ha skrivit lite mer om hur de olika varorna passade i matcirkeln.
    Bra!

    SvaraRadera
  2. Det var bra att du har skrivit vad du tycker om din maträtt och vad du kan göra bättre till nästa gång, din utvärdering var väldigt bra.

    SvaraRadera
  3. Din utvärdering var bra och utförlig och det var bra att du skriver vad du kan göra bättre till nästa gång.

    SvaraRadera