Etiketter

söndag 25 november 2012

robbotdagbok 4

Veckans uppdrag var att köra in en perfekt fyrkant med måtten 90x90. Här är en film på  som jag fick låna av Rose:



Den här uppgiften tyckte jag var väldigt svår. För att det gällde att vara väldigt petig och exakt. Jag började med att mäta ut 90/17,5 för att få reda på hur många rotationerna jag skulle ställa in. Sen fick jag testa mig fram lite angående vilket grad antal jag skulle ha på svängen. Jag ut gick ifrån 180 grader som var lite stort så jag gick ner och landade tillslut på 165 grader. Jag valde sedan att använda mig av en loop istället för att upprepa blocken fyra gånger.

Tips: Om roboten inte gör som den borde i t.ex sista svängen som i mitt fall så kan man ta bort loopen och istället upprepa blocken så att man kan justera varje sväng var för sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar