Etiketter

söndag 25 november 2012

robbotdagbok 3

Veckans uppdrag var att komma så nära en legogubbe som möjligt. Vi fick veta avståndet 2 minuter innan vi skulle vara klara och visa upp. Så här såg det ut:


Jag fick ungefär 20 minuter på mig att programera in och testa lite i programmet innan vi skulle göra räddningsuppdraget. Jag skulle ha testat klart så att jag kunde på dom 2 sista minuterna få fram rätt avstånd så att roboten inte körde över gubben men kom så nära som möjligt.  Jag valde att mäta med sekunder. Första sekunden kom roboten lite längre än van den gjorde resten av sekunderna se diagram



Tips: Det är lättare att få mer exakta värden om man mäter i rotationer 1 rotation är 17,5 cm som om avståndet var t.ex 1m så får man ta 100/17,5 vilket ungefär är 5,715 så då hade jag kunnat skriva in det i rotation rutan och komma det avståndet snabbt och enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar