Etiketter

torsdag 15 mars 2012

Vridmoment

Hedda Wollmark 9/3 - 2012
Syfte: Syftet med laborationen var att lära sig att göra snygga och korrekta diagram i programmet Numbers.
Material: 
  • Skogspinne
  • Måttband
  • Täljkniv
  • Såg
  • Våg
Utförande: Jag började med att gå ut och hitta en pinne som ungefär var två tum tjock. Jag skalade den sedan från eventuella utskott som kunde sitta på pinnen. Med Kniven mätte jag sedan ut tyngdpunkten genom att hålla knivens vassa sida mot ungefär mitten av pinnen när pinnen inte tippar över på någon av hållen hade jag hittat tyngdpunkten. I tyngdpunkten skulle jag sedan dela pinnen i två delar. Båda delarna skulle jag mäta och väga för att sedan skriva upp i en värdetabell. I värdetabellen skrev jag även upp alla andras värden i min grupp. I Numbers multiplicerade jag sedan vikten och längden med varann för att få ut vridmomentet på pinnen.
Resultat: 
Värdetabell över de pinnar med lägre vridmoment
Värdetabell över de pinnar som hade högre vridmoment

Slutsats: Desto jämnare staplarna var desto noggrannare var man med att hitta tyngdpunkten. För att staplarna skulle vara jämna skulle de två pinnarnas vridmoment vara så jämna som möjligt. För att de två vridmomenten skulle bli så lika som möjligt behövde den pinnen som var kortast väga mest och tvärtom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar