Etiketter

torsdag 22 mars 2012

Puls och andning

Syfte: Syftet med laborationen var att se hur kroppen regerar när den ansträngs fysiskt. 
Material:
  • Tidtagarur
  • Trappa
  • Numbers
Utförande: Jag började med att mäta min vilopuls och viloandning för att sedan se hur dem förändrats efter ansträngning. Jag började sedan springa i trappan. Efter jag hade sprungit upp och ner i trappan i en minut tog jag min puls och andning på nytt för att se hur mycket den ökat förhållande vis till min vilopuls. Jag gjorde likadant efter 2 och 3 minuter också för att se om dem ökat ytterligare. När jag sammanlagt sprungit i tre minuter slutade jag springa och började istället se hur snabbt pulsen och andningen återhämtade sig.
Resultat:


Slutsats: När man anstränger kroppen på olika sätt behöver kroppen mer syre. Kroppen får mer syre genom att hjärtat slår fortare och det är just hjärtats slag som vi känner när vi mäter pulsen. Alltså ska pulsen stiga desto mer du anstränger kroppen. Din kropp har även en maxpuls men den varierar beroende på hur mycket du tränar.

1 kommentar: