Etiketter

tisdag 4 juni 2013

Utverdering: necessär

Den här terminen har jag virkat en necessär. Jag fick iden ifrån boken "Virka!" (s.74) som finns i klassrummet. Jag valde dock inte att följa deras mall helt och hållet utan istället gjorde jag det på mitt eget sett.

Jag började med att virka necessären. Jag valde att använda mig utav två olika garn med olika färg och tjocklek.
Jag valde att virka med dessa två granen.

Jag valde att bara virka i den bakre maskbågen både för att jag tycker att det är lättare och sen tycker jag att det blir snyggt. Jag gjorde först sex varv med det gröna garnet, fortsatte med två varv av det gråa granet, sex med det gröna, två med det gråa och slutligen sex varv med det gröna garnet. När jag hade virkat klart sydde jag ihop bottnen. Därefter började jag på innerväskan. Den gjorde jag utav vaxduk för att om sakerna jag har i blir blöta, ska dom inte förstöra garnet. Jag valde att sy till en liten ficka i necessären så att jag kan ha mina mindre saker för sig. Den gjorde jag väldigt lätt. Jag klippte ut tyget jag skulle ha, vek in kanterna och sydde fast den i innerväskan. Jag klippte därefter till mig den dragkedjan jag skulle ha. Jag valde att ha lite mer dragkedja än vad jag behövde så att jag kunde göra den lilla detaljen med krysset i slutet av dragkedjan. Slutligen sydde jag ihop den virkade väskan, innerväskan och dragkedjan till en necessär.




Jag blev ganska nöjd med slutresultatet och jag tycker att det var en utmanande uppgift jag tog mig an. Den innehöll även en del olika moment. Jag tycker att den blev välgjord och har en fin design. Men jag är lite missnöjd med mitt val av färger. Jag känner att jag borde haft lite ljusare färger.

Den här gången stötte jag inte på några problem som jag gjorde sist vilket var lite skönt. Jag tror att det berodde på att jag hade en mall att luta mig på tillskillnad från sist då jag hade kommit på vad jag skulle göra själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar