Etiketter

torsdag 13 juni 2013

Bild reflektion


Under årskurs 7 och 8 så har vi jobbat med att göra både digitala och analoga bilder, analoga skulpturer, filmer och analyserat både filmer och bilder. Jag har lärt mig väldigt mycket under dessa två åren men framförallt har jag lärt mig mycket om det digitala. Innan sjuan var jag inte så insatt i datorer och datorprogram, inte för att jag är särskilt insatt nu men betydligt mer i alla fall. Inom det digitala har jag framförallt lärt mig hur jag ska göra filmer på bästa sätt med hjälp av kameravinklar och med hjälp av imovie. Hur jag göra en bild i digitalt har jag också lärt mig med hjälp av datorprogrammet gimp. I det analoga har jag lärt mig mycket och vara och kalla färger jag känner även att jag har blivit säkrare med pensel. 

I början av sjuan gjorde vi skulpturer. Hälften av klassen skulle göra en konkret skulptur och den andra hälften skulle göra en abstrakt skulptur. Jag skulle göra en konkret skulptur, då valde jag att göra ett träd av någon anledning som jag inte kommer ihåg idag men jag vet att jag jobbade aktivt och målmedvetet. Mitt träd var gjort av hönsnät och gips vilket var nytt för mig.

När vi gjorde vår skräckfilms poster jobbade jag också flitigt. Jag hade dock svårt att välja vad jag skulle göra så det tog lite längre tid. Att jag sedan jobbade så noggrant gjorde inte att det gick snabbare. Så jag fick jobba vidare hemma med det gjorde inte så mycket för jag tyckte det var ett roligt arbete att jobba med.

I första terminen i åttan gjorde vi en film. Jag var inte särskilt nöjd med min grupp och jag kände att jag fick dra ett stort lass för att filmen skulle bli klar. Det fick jag göra också. Jag blev filmens projekt ledare och jag jobbade väldigt mycket för att få fram slutresultatet.

Nu senast jobbade vi med bild och film analyser. Vi jobbade med aktant modellen och mottagaranalys. Jag jobbade flitigt även här, jag förstod allt vi gick igenom. Jag tyckte även att det gick bra på provet, det var lite svårt men jag förstod det.

Inför hösten så kan jag bli lite mer muntligt aktiv vid diskussionerna som vi har i helklass men annars tycker jag att jag jobbar på bra och ska fortsätta på det sättet jag gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar