Etiketter

torsdag 13 juni 2013

Näringsämnen i skolmaten


Syfte: Syftet med laborationen var att ta reda på vad de olika ingredienserna i skolmaten innehåller.

Material: NaOH, CuSO4,  Jod, H2O, Bägare, Brännare, Trefot, Provrör, Filtreringspapper, Bröd, Ost, Smör, Morot, Potatis, Bönor, Mjölk.

Utförande: Jag valde ut vilka ingredienser jag skulle använda. När jag hade valt, tog jag lite av varje ingrediens och la dem på en bricka. Sedan började jag med att undersöka om de olika ingredienserna innehöll stärkelse genom att droppa en droppe jod på dem olika ingredienserna, om droppen svartna innehöll ingrediensen stärkelse. Jag gick sedan över till att undersöka om de olika ingredienserna innehöll protein. Det gjorde jag genom att lägga ingrediensen i ett provrör, hälla i några droppar NaOH och några droppar CuSO4 ( i vissa provrör fick jag tillsätta vatten och mortla ingrediensen för att få fram det rätta resultatet). Jag undersökte sedan om ingredienserna innehöll monosackarider genom att värma upp protein testerna i ett vattenbad. Detta kallas trommersprov. Slutligen så undersökte jag ifall ingredienserna innehöll fett. Det gjorde jag genom att tycka ut ingredienserna på ett filtreringspapper och sedan jämföra med vatten.

Hypotes:











Jag gjorde inte någon särskilt lång hypotes men jag spekulerade på vad de olika sakerna skulle innehålla. När jag gjorde det hade jag inget system eller så stor baktanke utan det var helt och hållet vad jag trodde och vad jag tyckte skulle vara rimligt att det skulle innehålla.

Resultat:











Slutsats: Min hypotes stämde väldigt bra med resultatet. Dom ända skillnaderna var att bröd innehåller fett istället för monosackarider och att moroten inte innehöll stärkelse ( i och för sig så svartnade moroten lite prickvis men inte tillräckligt mycket så att man kunde säga att moroten innehöll stärkelse).

Jag litar på mina resultat för att jag har jämfört med tre andra personer och det visade sig att de hade samma resultat som mig. I och för sig är det ett kvalitativt test som vi har gjort vilket betyder att det endast visar om ingrediensen innehåller de olika ämnena inte hur mycket. För att få ett mer exakta resultat borde vi ha gjort ett kvantitativt test istället.

Det fanns många felkällor i denna laborationen. Smöret till exempel hade väldigt svårt att lösa upp sig i de olika ämnena, i smöret fick jag lite utslag av stärkelse få grund av att smöret hade legat på brödet som innehåller stärkelse. Att provrören inte var så väl diskade gjorde också att vi kunde få ett annat resultat än vad vi borde fått. Ingredienserna låg i en soppa vilket gjorde att man lätt fick med sig andra ämnen ifrån andra ingredienser som i sin tur skapade felaktiga resultat. Att potatisen hade blivit kokad länge i soppan gjorde också att vi fick ett annat resultat än om vi hade undersökt den rå. Då hade jag inte fått det till att potatisen innehåller monosackarider för det gör den inte. Istället innehåller den polysackarider men för att potatisen var kokad visade mina resultat att potatisen innehöll monosackarider. Det gjorde det för att potatisen redan påbörjat nerbrytnings processen i och med att potatisen redan var kokad.

Kemiskteori: Brödet innehöll stärkelse istället för monosackarider för att sockerarterna är sammansatta. Sockerarterna är sammansatta i en ända lång rad som innehåller hundratals sockermolekyler. I brödet är det istället långsam energi. Till skillnad från snabb energi så varar långsam energi mycket längre men man får inte energin i kroppen lika snabbt. Mjölk, ost och smör innehåller allihopa protein och fett. De kommer även ifrån kon och det är genom kon mjölken, osten och smöret innehåller protein och animaliska fetter. 
Potatisen och bönorna innehåller stärkelse på grund av fotosyntesen. När växten får vatten, solljus och CO2 omvandlas det till en massa C6H12O6 + O2. Det här sockret som sparas blir växtens frukt som i det här fallet är potatisen och bönorna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar